Noten: Dit is waarom ze gezond zijn

Wij Nederlanders eten regelmatig noten. Of dit nu is op een verjaardag, tussen het werk door of in de avond als snack, we krijgen er geen genoeg van! Dan is het ook mooi meegenomen dat noten erg gezond zijn! Het is niet voor niets dat voedingsdeskundigen aanraden om één handje noten per dag te eten. Deze lekkernij zit vol goede vitamines, mineralen en bouwstoffen. Maar wat zijn nu precies de gezondheidsvoordelen van nootjes? Je leest het hier!

Wat zit er in noten?
Er bestaan verschillende soorten noten, met elk hun eigen voedingswaarden. Zo heb je cashewnoten, macadamianoten, pistachenoten, amandelen, pinda’s en noem maar op! Wat al deze soorten noten gemeen hebben is dat ze rijk zijn aan onverzadigd vet. Dit schrikt veel mensen af, maar bedenk wel dat dit het goede soort vet is. Dit zorgt er namelijk voor dat het cholesterol in je bloed omlaag gaat én het is goed voor de gezondheid van je bloedvaten. Hiernaast zijn noten rijk aan vitamine E en B. Dit is goed voor de stofwisseling in je lichaam en de bescherming van je cellen. Hiernaast bevatten noten ook veel ijzer, vezels en eiwitten.

Wat voor soort noten moet ik eten?

Aangezien er zo veel soorten noten zijn, is de één natuurlijk gezonder en beter voor je dan de ander. Over het algemeen geldt dat ongezouten en ongebrande noten het beste zijn. Deze worden tijdens het verwerkingsproces namelijk niet bewerkt met toegevoegde smaakmakers, zout of olie. Hierdoor profiteer je dus van de voedingswaarden van het nootje zelf, zonder onnodige toevoegingen. Hazelnoten en walnoten staan vooral bekend om hun hoge vitaminegehalte. Verder worden amandelen, cashewnoten en pinda’s ook aanbevolen in ons dagelijkse eetpatroon. De macadamianoot daarentegen is in tegenstelling tot andere nootjes het meest rijk aan vet. Probeer deze inname dus te minimaliseren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *