Verandering in de zorg en de gevolgen

Ons zorgstelsel is op het moment ziek. In de huidige zorg staat niet de mens centraal, maar efficiëntie beoordelingencijfers en winst zijn waardes die worden nageleefd in de zorg. “De behandelindex geeft aan hoe de praktijk van een paramedisch zorgverlener zoals een fysiotherapeut presteert vergeleken met andere praktijken.”, Zo legt CZ uit, één van de grootste zorgverzekeraars in Nederland. CZ geeft aan dat  het een belangrijke taak als zorgverzekeraar is om de kosten van de zorg betaalbaar te houden. Dit doen zij dus bijvoorbeeld in samenwerking met patiënten en zorgverleners door middel van de behandelindex. Zoals je merkt is de behandelindex gericht op efficiëntie en het verminderen van directe zorgkosten. Maar de kwaliteit van de zorg neemt er niet door toe.

Het zijn niet alleen de zorgverzekeraars die een zich voornamelijk vanuit een zakelijke kant laten zien. Ook veel zorgverlener gaan mee in dit zakelijke karakter. Zowel in de eerste als tweede lijn zorg is het van belang dat zorgverleners zo veel mogelijk patiënten kunnen ‘helpen’ in korte tijd. Door deze waarde staat de mens steeds minder vaak centraal in de zorg. Als we nog verder kijken zien we ook dat patiënten dit zakelijke karakter overnemen. Ze zijn op zoek naar de zorgverlener die de patiënt het snelst van de klachten kan helpen, want tijd is geld. Ook de patiënt moet zo snel mogelijk weer zijn of haar werk kunnen hervatten. De hele zorgcultuur is ziek en we moeten gaan veranderen. Niet alleen de zorgverzekeraars en de overheid. Maar jij en ik. De gezondheid van de mens moet weer centraal staan. Van ziektezorg naar gezondheidszorg. Van zakelijke dienst naar zorg. Laten we er vandaag mee beginnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *